Fagsnakk fra Cappelen Damm

dame som ligger på sengen og er frustrert når hun når hun ikke knekker lesekoden

Leseøyeblikk del 1: Å knekke lesekoden

Sumalee var en thailandsk dame i 30-årene som aldri hadde gått på skole. Jeg var en relativt nyutdannet lærer i 20-årene som skulle lære henne å lese. Jeg prøvde på mange måter, bl.a. med stavelsesrekker som ‘ma me mi, sa se si, ka ke ki’. Sumalee hadde oppriktig lyst til å lære å lese, og hun la inn en betydelig innsats. Det var tydelig at hun ikke skjønte ‘lesehemmeligheten’, men hun gjorde som jeg sa og hun jobbet hardt for å mestre teknikken. Hun klarte å manipulere lydene om til stavelser: mmma-mmme-mmmi, sa-se-si, men hun fikk liksom ikke noe utav det. Likevel sto hun på og øvde og øvde. 

Så kom det nydelige øyeblikket da lesekoden ble knekket: ‘Ka, ke, ki’, avkodet hun . Og så gikk noe opp for henne, og hun stoppet undrende opp og tenkte. ‘Key’, sa hun på engelsk og gjorde en låse-opp-bevegelse med hånden. Hun ble ivrig. Hun hadde fått mening ut av et ord som hun hadde avkodet. Hun hadde lest: både avkodet og forstått innholdet i ordet.  

Her må jeg innrømme at jeg hadde flaks. Det var ikke så mange av de stavelsene jeg hadde skrevet ned som hadde mening.  Men Sumalee fant mening, og det er det lesing handler om. Kodeknekking skjer alltid med ord leseren forstår. 

Det er like nydelig å oppleve at en 36-åring knekker lesekoden når en 6-åring gjør det. Den gleden vi begge opplevde, levde vi lenge på. Sumalee kom skikkelig i gang med lesingen, og jeg kom skikkelig i gang som leselærer. 

Det er forresten ikke alltid at kodeknekkingen oppleves som et like stort gjennombrudd. Eller kanskje det alltid gjør det for eleven, bare at læreren ikke alltid får det med seg.  

 

Leseøyeblikk

Ingrid Alnes Buanes har jobbet mye med alfabetisering og leseopplæring i løpet av snart 23 år som norsklærer for voksne innvandrere med lite eller ingen skolebakgrunn. Hun deler i denne serien egne erfaringer med gode leseøyeblikk med alfaelever. Vi får være med når magi oppstår ved at noen knekker lesekoden eller skjønner hvilken verdi leseferdigheten har.

Ingrid Alnes Buanes har, sammen med kollega Jon Olav Ringheim har skrevet læreverket Hei! abc for voksne som skal lære å lese. Hun er også forfatter av Ida, en serie på 8 lettleste bøker for unge og voksne som har knekt lesekoden og trenger lesetrening.

Les også del 2 i serien om elever som knekker lesekoden: Leseøyeblikk del 2: Trekantsynging – Fagsnakk

Ingrid Alnes Buanes

Ingrid Alnes Buanes underviser voksne innvandrere med lite skolebakgrunn på Nygård skole i Bergen. Hun er også engasjert som ressursperson, foredragsholder og forfatter av metodiske veiledninger ved Kompetanse Norge.

Hold deg oppdatert på Fagsnakk