Fagsnakk fra Cappelen Damm

Samfunn

Medvirkning og motivasjon i voksenopplæring og integreringsarbeid

Mange flyktninger som kommer til Norge overveldes av at alt er nytt og at de møtes av mange og store utfordringer og krav. For å legge til rette for at flyktninger skal kunne ta mer eierskap i egne målsettinger i integreringsprosessen, er det utviklet en metode som kan brukes i voksenopplæring og introduksjonsprogrammer for å støtte elevene og gjøre dem bevisste på egne verdier og suksessfaktorer. Erfaring fra flere år i ulike voksenopplæringer og kommuner viser at metoden har et stort potensial i intergreringsarbeid.

Bilde av Sana fra SKAM
Norsk språk

Få Sana på bana!

Hvorfor og hvordan vi kan ta Sana inn i undervisningen? Å ta SKAM inn i undervisningen av unge og voksne minoritetsspråklige er å følge essensen i LK20. Gjengangere i læreplanverket, som identitet og kulturelt mangfold kunne egentlig ha vært undertittelen til SKAM. Flerkulturelle Sana gjør det lettere å tilpasse undervisningen for elever med norsk som andrespråk.  

Foto: Ragnhild Stikholmen
Norsk som andrespråk

Tips til hjemmeskole i voksenopplæringa

Stengte skoler og barnehager som følge av koronasmitte gjør at vi må drive hjemmeskole og tenke utenfor boksen i norskopplæringa for voksne innvandrere.

Gruppe av mennesker som holder snakkebobler. Foto: GettyImages-PeopleImages
Norsk som andrespråk

Personlege narrativer om det å lære norsk

Kva meiner innvandrarane sjølve om det å læra norsk som andrespråk i vaksen alder i eit nytt samfunn og i ein ny kultur? Og kvifor skal me eigentleg studera innvandrarane sine eigne beskrivingar og refleksjonar?

Hold deg oppdatert på Fagsnakk