Fagsnakk fra Cappelen Damm

Samfunn

Medvirkning og motivasjon i voksenopplæring og integreringsarbeid

Mange flyktninger som kommer til Norge overveldes av at alt er nytt og at de møtes av mange og store utfordringer og krav. For å legge til rette for at flyktninger skal kunne ta mer eierskap i egne målsettinger i integreringsprosessen, er det utviklet en metode som kan brukes i voksenopplæring og introduksjonsprogrammer for å støtte elevene og gjøre dem bevisste på egne verdier og suksessfaktorer. Erfaring fra flere år i ulike voksenopplæringer og kommuner viser at metoden har et stort potensial i intergreringsarbeid.

Bilde av Sana fra SKAM
Norsk språk

Få Sana på bana!

Hvorfor og hvordan vi kan ta Sana inn i undervisningen? Å ta SKAM inn i undervisningen av unge og voksne minoritetsspråklige er å følge essensen i LK20. Gjengangere i læreplanverket, som identitet og kulturelt mangfold kunne egentlig ha vært undertittelen til SKAM. Flerkulturelle Sana gjør det lettere å tilpasse undervisningen for elever med norsk som andrespråk.  

Brurskanken samiske kvinneforening.
Samfunn og historie

Hvorfor er 6. februar samenes nasjonaldag?

6. februar 1917 samlet 100 samer fra både Norge og Sverige seg i Trondheim for å diskutere viktige felles interesseområder som reindriftslov, samiske organisasjonsspørsmål, skolesak og status for det samiske språket. Begivenheten var viktig, for den sendte et budskap til regjeringene i begge land om at samiske interesser måtte tas alvorlig av storsamfunnene. 6. februar ble senere en naturlig dato for valg av samenes nasjonaldag.

Foto: Ragnhild Stikholmen

Tips til hjemmeskole i voksenopplæringa

Stengte skoler og barnehager som følge av koronasmitte gjør at vi må drive hjemmeskole og tenke utenfor boksen i norskopplæringa for voksne innvandrere.

Arbeidspraksis i bakeri. Foto: GettyImages/pixelfit

Hvordan følge opp deltakere i arbeidspraksis? Del 2 av 3

I denne artikkelserien beskriver forfatterne og lærere ved Oslo voksenopplæring Skullerud en strukturert plan for oppfølging av deltakere i arbeidspraksis. Serien er en oppfølger av artikkelserien om hvordan de lykkes med å få elevene ut i vellykket arbeidspraksis.

Arbeidsmiljø på praksisplassen. Photo: Getty_Izabela Habur
Arbeidsliv

Hvordan følge opp deltakere i arbeidspraksis? Del 1 av 3

I denne artikkelserien beskriver forfatterne og lærere ved Oslo voksenopplæring Skullerud en strukturert plan for oppfølging av deltakere i arbeidspraksis. Serien er en oppfølger av artikkelserien om hvordan de lykkes med å få elevene ut i arbeidspraksis.

Hold deg oppdatert på Fagsnakk