Norsk som andrespråk
Medvirkning og motivasjon i voksenopplæring og integreringsarbeid
Mange flyktninger som kommer til Norge overveldes av at alt er nytt og at de møtes av mange og store utfordringer og krav. For å legge til rette for at flyktninger skal kunne ta mer eierskap i egne målsettinger i integreringsprosessen, er det utviklet en metode som kan brukes i voksenopplæring og introduksjonsprogrammer for å støtte elevene og gjøre dem bevisste på egne verdier og suksessfaktorer. Erfaring fra flere år i ulike voksenopplæringer og kommuner viser at metoden har et stort potensial i intergreringsarbeid.
Få Sana på bana!
Hvorfor og hvordan vi kan ta Sana inn i undervisningen? Å ta SKAM inn i undervisningen av unge og voksne minoritetsspråklige er å følge essensen i LK20. Gjengangere i læreplanverket, som identitet og kulturelt mangfold kunne egentlig ha vært undertittelen til SKAM. Flerkulturelle Sana gjør det lettere å tilpasse undervisningen for elever med norsk som andrespråk.
KLAR – fagspråk i praksis: Hvorfor trenger vi en praksisordbok – noen faglige vurderinger
For at minoritetsspråklige elever skal klare seg på yrkesfag og i arbeidslivet, må de lære fagspråket. Hvordan kan elevene lære fagspråk på en læringsfremmende og effektiv måte?
Hvordan jobbe med metaforiske uttrykk – og hvorfor er det viktig for andrespråkselever?
Her kommer noen tips til hvordan man kan arbeide med innlæring av metaforiske uttrykk for andrespråkselever med kort botid. Det er erfaring fra arbeid med andrespråkselever i videregående på yrkesfag som er utgangspunktet for betraktningene.
Hvorfor er 6. februar samenes nasjonaldag?
6. februar 1917 samlet 100 samer fra både Norge og Sverige seg i Trondheim for å diskutere viktige felles interesseområder som reindriftslov, samiske organisasjonsspørsmål, skolesak og status for det samiske språket. Begivenheten var viktig, for den sendte et budskap til regjeringene i begge land om at samiske interesser måtte tas alvorlig av storsamfunnene. 6. februar ble senere en naturlig dato for valg av samenes nasjonaldag.
Ordlæring del 2. 10 tips til aktiviteter for ordlæring
Hvordan gjøre norsklæringen lystbetont og effektiv på samme tid? Her kommer noen tips til hvordan man kan jobbe med ordlæring i praksis.
Ordlæring del 1. Hva vil det si å kunne et ord, og hvilke metoder kan man bruke for ordlæring i undervisningen?
Læreren har en stor jobb med å være bevisst i valg av metode og ved å legge til rette for at effektiv ordlæring skal kunne skje i og utenfor klasserommet.
Tips til hjemmeskole i voksenopplæringa
Stengte skoler og barnehager som følge av koronasmitte gjør at vi må drive hjemmeskole og tenke utenfor boksen i norskopplæringa for voksne innvandrere.
Hvordan følge opp deltakere i arbeidspraksis? Del 2 av 3
I denne artikkelserien beskriver forfatterne og lærere ved Oslo voksenopplæring Skullerud en strukturert plan for oppfølging av deltakere i arbeidspraksis. Serien er en oppfølger av artikkelserien om hvordan de lykkes med å få elevene ut i vellykket arbeidspraksis.