Fagsnakk fra Cappelen Damm

Historie

Hva er historisk empati?

Med historismens gjennombrudd innenfor historiefaget ble et vesentlig trekk ved dagens historiefag etablert. Erkjennelsen om at kulturer, og med dem verdier og holdninger, er foranderlige over tid, gjorde det for alvor vanskelig for dem som søkte lovmessigheter i historiske utviklinger av ulike varianter. Å sette noe i sin historiske sammenheng, historisere, ble en viktig oppgave.

Politikk

Livssynsåpenhet: Et tidsskille i tros- og livssynspolitikken?

«Det livssynsåpne samfunn» er blitt et nøkkelbegrep i diskusjonen om religion og politikk i Norge og ligger til grunn for den nye Lov om tros- og livssynsamfunn, som gjelder fra 2021. Men hva er et livssynsåpent samfunn? Visjonen om det livssynsåpne samfunn organiserer forholdet mellom politikk og religion på en ny måte. Men det er […]
Historie

Norsk eksepsjonalisme – klimasøksmålet: saken som tok livet av Grunnlovens miljøbestemmelse

Det norske klimasøksmålet er saken der Grunnlovens miljøbestemmelse stod mot utvidelsen av det norske oljeeventyret. Vår forståelse av å være eksepsjonelt gode skygget for rettens virkelighetsforståelse i saken. – Det er typisk norsk å være god, sa Gro Harlem Brundtland. Og hun hadde rett. Vi er blant de rikeste land i verden, med en av […]
Utstilling av barnetegninger som skildrer 22. juli-terroren. Fra 22. juli-senteret i Oslo.
Historie

De yngste tidsvitnene sitter i klasserommet ditt

Dersom du jobber på en videregående skole, er klasserommet ditt fullt av tidsvitner. De var seks, sju eller åtte år den 22. juli 2011, og de fleste av dem opplevde nok andres sorg og redsel sterkere enn sin egen. Kanskje hadde de foreldre som ville skjerme dem, slik at de bare fikk med seg bruddstykker […]
Brurskanken samiske kvinneforening.
Samfunn og historie

Hvorfor er 6. februar samenes nasjonaldag?

6. februar 1917 samlet 100 samer fra både Norge og Sverige seg i Trondheim for å diskutere viktige felles interesseområder som reindriftslov, samiske organisasjonsspørsmål, skolesak og status for det samiske språket. Begivenheten var viktig, for den sendte et budskap til regjeringene i begge land om at samiske interesser måtte tas alvorlig av storsamfunnene. 6. februar ble senere en naturlig dato for valg av samenes nasjonaldag.

Lyskrans til Lucia-feiring
Skole og utdanning

Jul på norsk – kultur, kos og konflikt

Jul og juletida me nå er inne i, er tettpakka med symbol og forteljingar om kva norske juletradisjonar inneber. Overalt dukkar det opp referansar som kan fortelja oss om korleis religion, kultur og samfunn er tett vovne saman, og om korleis kontakt og migrasjon over landegrenser også speler inn. Figurar som Santa Lucia, nissar og Jesusbarnet vitnar om eit samspel av kultur, kos og konflikt. Kanskje kan det også fortelja oss noko meir om kva slags rolle religion speler i samfunnet vårt?

Historie

Korstogene – i middelalderen og vår egen tid?

22. juli 2011 drepte Anders Behring Breivik 77 uskyldige mennesker i terroraksjoner i Oslo sentrum og på Utøya. 15. mars 2019 skjøt og drepte en australsk høyreekstremist 51 mennesker i et angrep mot to moskéer i Christchurch på New Zealand. Felles for begge disse terrorhandlingene er at gjerningspersonene på ulike måter forsøkte å rettferdiggjøre sine handlinger, ved å vise til en helt bestemt historisk hendelse, nemlig korstogene. Hva er det med et fenomen fra middelalderen som fortsatt kaster lange skygger over hendelser i vår egen tid? Og hva er egentlig korstogene?

Samfunn

Max Weber: Hva betyr han i dag for analysen av det moderne samfunn?

Den tyske samfunnsforskeren Max Weber døde for 100 år siden. Han er etablert som klassiker innen fag som statsvitenskap, sosiologi, økonomisk historie og diverse utgaver av organisasjonsfaget. Innlegget er skrevet i forbindelse med den nye utgivelsen Max Weber. Aktuelle perspektiver. Weber skrev tidvis vanskelig og utforskende, og mange av hans arbeider var å regne som […]
Historie

Alle tiders historie og fagfornyelsen

Fagfornyelsen legger mer vekt på refleksjon om hvordan historien blir til, hva den brukes til og hvordan den former livene våre. Hvordan kan undervisningen både sette søkelyset på disse spørsmålene og samtidig holdes sammen av en kronologisk fortelling om fortiden?   «Fortida er ikke hva den en gang var» – historiesyn i endring Da jeg […]

Hold deg oppdatert på Fagsnakk