Fagsnakk fra Cappelen Damm

Historiebevissthet i klasserommet

Historiebevissthet i skolen

Elevers historiebevissthet er et sentralt læringsmål i historiefaget. Det er ikke nok å utvikle kunnskaper og ferdigheter i historie. Elevene må også bevisstgjøres på hvordan vi oppfatter forholdet mellom fortid, nåtid og fremtid, og hvordan vi bruker historie. Hvordan kan lærere utvikle egen undervisning slik at elevene lærer å bruke historie som redskap for livsmestring og samfunnsdeltakelse?

En stor plakat med bilde av den syriske presidenten Bashad al-Assad og den russiske presidenten Vladimir Putin på gata i Damaskus.

Spillet om Syria

Byer og store områder ligger i ruiner. Behovet for gjenoppbygging er enormt. Siden 2011 har Syria vært arnested for en av de blodigste borgerkrigene Midtøsten har vært vitne til. Store deler av Syria ble erobret av terrorister fra Den islamske staten (IS). President Bashar al-Assads regime, alliert med Iran, Hizbollah og Russland, har gjenvunnet kontrollen […]

Hvem er den egentlige parasitten?

Når man hører ordet «parasitt», vil det første mange tenker på være ekle, små skapninger – det være seg lus, flått eller bendelorm – som benytter større levende vesener som matfat, og ofte også som habitat. Eller kanskje går tankene heller til en vanlig tematikk innenfor skrekkfilmsjangeren, der et vesen eller en organisme enten tar […]

Hva er historisk empati?

Med historismens gjennombrudd innenfor historiefaget ble et vesentlig trekk ved dagens historiefag etablert. Erkjennelsen om at kulturer, og med dem verdier og holdninger, er foranderlige over tid, gjorde det for alvor vanskelig for dem som søkte lovmessigheter i historiske utviklinger av ulike varianter. Å sette noe i sin historiske sammenheng, historisere, ble en viktig oppgave.

Norsk eksepsjonalisme – klimasøksmålet: saken som tok livet av Grunnlovens miljøbestemmelse

Det norske klimasøksmålet er saken der Grunnlovens miljøbestemmelse stod mot utvidelsen av det norske oljeeventyret. Vår forståelse av å være eksepsjonelt gode skygget for rettens virkelighetsforståelse i saken. – Det er typisk norsk å være god, sa Gro Harlem Brundtland. Og hun hadde rett. Vi er blant de rikeste land i verden, med en av […]
Utstilling av barnetegninger som skildrer 22. juli-terroren. Fra 22. juli-senteret i Oslo.

De yngste tidsvitnene sitter i klasserommet ditt

Dersom du jobber på en videregående skole, er klasserommet ditt fullt av tidsvitner. De var seks, sju eller åtte år den 22. juli 2011, og de fleste av dem opplevde nok andres sorg og redsel sterkere enn sin egen. Kanskje hadde de foreldre som ville skjerme dem, slik at de bare fikk med seg bruddstykker […]
Brurskanken samiske kvinneforening.
Samfunn og historie

Hvorfor er 6. februar samenes nasjonaldag?

6. februar 1917 samlet 100 samer fra både Norge og Sverige seg i Trondheim for å diskutere viktige felles interesseområder som reindriftslov, samiske organisasjonsspørsmål, skolesak og status for det samiske språket. Begivenheten var viktig, for den sendte et budskap til regjeringene i begge land om at samiske interesser måtte tas alvorlig av storsamfunnene. 6. februar ble senere en naturlig dato for valg av samenes nasjonaldag.

Korstogene – i middelalderen og vår egen tid?

22. juli 2011 drepte Anders Behring Breivik 77 uskyldige mennesker i terroraksjoner i Oslo sentrum og på Utøya. 15. mars 2019 skjøt og drepte en australsk høyreekstremist 51 mennesker i et angrep mot to moskéer i Christchurch på New Zealand. Felles for begge disse terrorhandlingene er at gjerningspersonene på ulike måter forsøkte å rettferdiggjøre sine handlinger, ved å vise til en helt bestemt historisk hendelse, nemlig korstogene. Hva er det med et fenomen fra middelalderen som fortsatt kaster lange skygger over hendelser i vår egen tid? Og hva er egentlig korstogene?

Alle tiders historie og fagfornyelsen

Fagfornyelsen legger mer vekt på refleksjon om hvordan historien blir til, hva den brukes til og hvordan den former livene våre. Hvordan kan undervisningen både sette søkelyset på disse spørsmålene og samtidig holdes sammen av en kronologisk fortelling om fortiden?   «Fortida er ikke hva den en gang var» – historiesyn i endring Da jeg […]

Hold deg oppdatert på Fagsnakk