Fagsnakk fra Cappelen Damm

Bilde av intervjuobjektene fra Disko redaksjonen
Læremidler

Alltid aktuelt i møte med fagstoffet

Nyhetene flimrer forbi på mobilskjermene – men inne på den nye strømmetjenesten for videregående skole, Disko, får elevene se dem med helt nye øyne. 

Samfunn

Ni teknikker for kommunikasjon i konflikt

Vi opplever alle konflikter på jobb. Noen er mer krevende enn andre. Hvordan kan vi løse de mest fastlåse konfliktene? Med arbeidsmiljøloven som bakteppe har konflikthåndtering vokst frem som et viktig fagområde i norsk arbeidsliv og ved norske studiesteder. I 2017 ble det innført et eget kapittel i arbeidsmiljøloven der det legges vekt på å […]
Kreativitet og lek

SAMSANG GJENNOM LIVSLØPET – en brobygger mellom kulturer og generasjoner

Til alle tider og i alle samfunn har mennesker sunget sammen i glede og i sorg, til hverdags, til arbeid og til fest. Fellessang- eller samsangtradisjonen har dermed en sentral plass i sosialt, politisk og religiøst liv og utgjør en vesentlig del av vår felles kulturarv. Samsang (på engelsk: co-singing) er et begrep som har […]
Overgang fra hjem til barnehage
Omsorg og samtale

Besøk og flere tilvenningsdager for de små

Nå er det like før mange ettåringer får tilbud om barnehageplass. Overgangen fra hjem til barnehage vil både representere nye muligheter for vekst og utvikling for barna, men den vil også bli krevende. Det er mye som tyder på at god kontakt før barnehagestart og flere tilvenningsdager gir en mer sømløs overgang mellom hjem og barnehage for de yngste barna.

Psykisk helse

Skolefravær – en felles utfordring

Hvorfor oppstår skolefravær, og hva er det som gjør det så vanskelig å «løse» skolefraværssaker? Er det mulig å samles om en felles forståelse for hvorfor en elev ikke ønsker å være på skolen?

Psykisk helse

Yoga og livsmestring i barnehage og skole

Det finnes mye forskning på at stress, press, belastninger og traumer går på bekostning av vår evne til å lære. Ingen av oss fungerer optimalt når vi er stresset. Da er vi ikke den beste og mest balanserte versjonen av oss selv. Slik er det også for barn og unge.

Skole og utdanning

«Hva kan du gjøre for at jeg skal lykkes, lærer?»

Psykiske plager og lav eller manglende opplevelse av mestring, medvirkning og motivasjon er noen av utfordringene ungdom i norsk skole har rapportert om i flere år. Politikere, skoleledere og lærere viser at de tar problemene på alvor gjennom å iverksette stadig nye tiltak og tilnærminger. Elevundersøkelser og andre rapporter forteller likevel at altfor mange unge fortsatt strever både faglig, psykisk og sosialt. Hva skal til for å snu den negative trenden?

Hold deg oppdatert på Fagsnakk