Alltid aktuelt i møte med fagstoffet
Nyhetene flimrer forbi på mobilskjermene – men inne på den nye strømmetjenesten for videregående skole, Disko, får elevene se dem med helt nye øyne.
Nyhetene flimrer forbi på mobilskjermene – men inne på den nye strømmetjenesten for videregående skole, Disko, får elevene se dem med helt nye øyne.
Lærerstreiken tiltar i omfang og konsekvenser. Nå ligger også barn og unges velferd, kunnskapsnivå og sosiale liv i potten.
Nå er det like før mange ettåringer får tilbud om barnehageplass. Overgangen fra hjem til barnehage vil både representere nye muligheter for vekst og utvikling for barna, men den vil også bli krevende. Det er mye som tyder på at god kontakt før barnehagestart og flere tilvenningsdager gir en mer sømløs overgang mellom hjem og barnehage for de yngste barna.
Hvorfor oppstår skolefravær, og hva er det som gjør det så vanskelig å «løse» skolefraværssaker? Er det mulig å samles om en felles forståelse for hvorfor en elev ikke ønsker å være på skolen?
Hvordan har dagens unge det egentlig?
For at minoritetsspråklige elever skal klare seg på yrkesfag og i arbeidslivet, må de lære fagspråket. Hvordan kan elevene lære fagspråk på en læringsfremmende og effektiv måte?
Det finnes mye forskning på at stress, press, belastninger og traumer går på bekostning av vår evne til å lære. Ingen av oss fungerer optimalt når vi er stresset. Da er vi ikke den beste og mest balanserte versjonen av oss selv. Slik er det også for barn og unge.
Psykiske plager og lav eller manglende opplevelse av mestring, medvirkning og motivasjon er noen av utfordringene ungdom i norsk skole har rapportert om i flere år. Politikere, skoleledere og lærere viser at de tar problemene på alvor gjennom å iverksette stadig nye tiltak og tilnærminger. Elevundersøkelser og andre rapporter forteller likevel at altfor mange unge fortsatt strever både faglig, psykisk og sosialt. Hva skal til for å snu den negative trenden?