Fagsnakk fra Cappelen Damm

Bilde av intervjuobjektene fra Disko redaksjonen

Alltid aktuelt i møte med fagstoffet

Redaksjonen i Disko håndplukker nyhetene som gir elevene en øyeåpner i møte med fagstoffet.

Salman Rushdie blir stukket med kniv på scenen i New York, mens amerikanske rappere jubler over en ny lov i California. Samiske fotballag opplever hets på banen. Miljøaktivister blir forfulgt og drept i Amazonas. Nyhetene flimrer forbi på mobilskjermene – men inne på den nye strømmetjenesten for videregående skole, Disko, får elevene se dem med helt nye øyne.

Vi vet at mange lærere bruker mye tid på å finne relevant stoff som kan aktualisere temaene de skal undervise i.

Her finner du hundrevis av filmer, oppgaver, aktiviteter og fagtekster til de fire fagene som allerede er ute: geografi, samfunnskunnskap, kroppsøving og tysk. Og her kan du som lærer finne en komplett læringssti til ditt tema, og dele den med hele klassen – eller du kan plukke og mikse de bitene som passer inn i din egen plan for undervisningen.

Uansett hvordan tjenesten brukes, er den en unik ressurs som stadig oppdateres i takt med nyhetsbildet – og bruker aktuelle hendelser fra elevenes egen mediehverdag for å engasjere klassen i fagstoffet.

 

Elevene skal se hvorfor faget er viktig

– Vi jobber hardt for at elevene ikke skal sitte i klasserommet og lure på hva som er vitsen med dette faget, forteller prosjektleder Aleksander Tysseng Reutz i Cappelen Damm Utdanning.

– Noe av det viktigste elevene finner i Disko, er aktuelle saker som setter fagtekstene i kontekst og gir dem gode svar på spørsmålet mange stiller: Hvorfor skal vi lære dette? Våre nyhetssaker, aktualitetsquizer, filmer og oppgaver gir mye mer enn hva du finner i nettavisene: I Disko publiserer vi engasjerende, varierte og dagsaktuelle saker og oppgaver som gjør det lettere å skjønne hvorfor dette temaet og dette faget er viktig.

Tysseng Reutz sitter sammen med to kolleger i Disko: Redaktør for samfunnskunnskap, Emilie Norshus Tvedt og Patricia Kathleen Bronte, redaktør for tysk.

– Vi kjenner lærernes hverdag fra innsiden, og vet at mange av dem bruker mye tid på å finne relevant stoff som kan aktualisere temaene de skal undervise i, forteller Bronte.

 

Lett å plukke og mikse det du trenger

– Men det er ikke enkelt å fortløpende finne de gode, aktuelle sakene, og så bygge dem ut med engasjerende oppgaver som virkelig treffer elevene i deres egen hverdag. Vårt mål er at lærerne skal finne alt dette i Disko. De fleste lærere har vært der: Time etter time på YouTube og nettaviser for å finne de riktige eksemplene, mens andre oppgaver tårner seg opp.

– Det er her vi kommer inn med kvalitetssikret, aktuelt stoff fra nyhetsbildet – satt sammen til komplette, varierte læringsstier som er koblet til kompetansemål og læreplaner, forklarer Emilie Norshus Tvedt.

I Disko kan lærerne enkelt velge elementene de vil bruke, og med ett klikk dele det med hele klassen.

– Vi ønsker å tilby tryggerammer og full valgfrihet. I Disko kan du som lærer gå inn på årsplanen for hvert fag og ta i bruk alle våre komplett forslag, uke for uke. Men alle klasser er ulike, derfor har vi gjort det svært enkelt å skreddersy din egen «spilleliste» med tekster, aktiviteter og oppgaver tilpasset dine elever, sier Bronte

Illustrasjon av læringssti i Disko
Disko dekket opprøret i Iran med et videoinnslag fra The Telegraph, en grundig NTB-artikkel samt tiktok-filmer fra iranske kvinner.

Jublende rappere og ytringsfriheten

Ofte fanger Disko-redaksjonen opp saker som går under radaren hos mange voksne, men som treffer blink som aktuell inngang til fagstoffet hos elevene. Som for eksempel nyheten om at California har vedtatt en lov som gjør det umulig å bruke en artists tekster mot artisten i en rettssak, noe flere rappere har opplevd.

– Vi publiserte dette som en nyhetssak i Disko – sammen med refleksjonsspørsmål knyttet til kompetansemål om ytringsfrihet og rasisme, forteller Norshus Tvedt. Da Salman Rushdie ble angrepet på scenen i New York, la Disko-redaksjonen ut en aktuell sak om hendelsen – og gjorde den til en del av en komplett læringssti med bakgrunnsstoff om debatten rundt «Sataniske vers» og Irans styresett.

Redaksjonen i Disko jobber både raskt og grundig når noe skjer i nyhetsbildet. I løpet av noen få timer kan de publisere kvalitetssikrede lesesaker, oppgaver og quizer som kobler aktuelle hendelser til relevante læringsmål i de fire fagene som nå er ute: Tysk, samfunnskunnskap, kroppsøving og geografi.

– Vi leter aktivt etter nyheter som egner seg godt til å koble til ulike kompetansemål. For eksempel nyhetssaken om at 200 miljøaktivister ble drept i 2021, og at mange av disse er urfolk i Sør-Amerika. Den saken kobler vi til valget i Brasil og demokratidebatten, sier Tysseng Reutz.

 

Tverrfaglige blikk på nyhetsbildet

Tverrfaglige koblinger er også en viktig del av aktualitetsstoffet i Disko. Patricia Brontes innhold krysser gjerne faggrensene:

– Jeg var i Berlin i sommer og så noen nye kunstverk som var synlig i bybildet, store veggmalerier med temaet «Wir alle sind das Volk». Jeg tok bilder av dette og laget et prosjekt til tyskfaget i sammenheng med en læringssti om delingen og gjenforeningen av Tyskland, der elevene kan diskutere hvem som er «folket» i dette kunstverket. Men disse bildene bruker Emilie også i en fagtekst om styresettet i Tyskland i dag.

Uansett tema: Disko-redaktørene følger nyhetsbildet med et stort nettverk av dyktige skribenter og bidragsytere, har tett kontakt med lærere i videregående for å drøfte hva de ønsker seg og hva som fungerer – og ser fram til 2023, hvor flere vg1-fag i videregående skole også kommer på plass i strømmetjenesten som gjør klasserommet til et enda bedre sted å lære.

 

Illustrasjon fra Disko av Cappelen Damm

Geit Anders som er redaktør i spoon

Geir Anders Rybakken Ørslien

Redaktør i Spoon Norge

Hold deg oppdatert på Fagsnakk