Fagsnakk fra Cappelen Damm

play_circle_filled

Videoforedrag: : Hvordan skal vi forstå begrepet dybdelæring? Dette foredraget med Martin Minken fra Utdanningsforbundet kan være et godt utgangspunkt i forberedelsene med fagfornyelsen.

Hvordan skal vi forstå begrepet dybdelæring?

Hvordan skal vi som jobber med undervisning og læremidler forstå begrepet dybdelæring? Hvordan skal dybdelæring realiseres i undervisningen og vurderingen? Martin Minken gir ikke alle svarene i dette foredraget, men foredraget gir en god plattform for å diskutere og reflektere videre på lærerrommet og i redaksjonene. Når vi vet hvordan, kan meningen med begrepet realiseres i klasserommet – og til eksamen.

På vei mot fagfornyelsen

Foredraget er fra seminaret På vei mot fagfornyelsen i Oslo 27. mars for lærere i videregående skole som ble arrangert av Cappelen Damm Undervisning.

Martin Minken jobber med utdanningspolitiske spørsmål i Utdanningsforbundet og er tett på fagfornyelsen. Han er også læremiddelforfatter på Cappelen Damms norskverk Moment for studiespesialiserende utdanningsprogram og har flere års erfaring som lektor i videregående skole.

Fagfornyelsen og dybdelæring

Utdanningsdirektoratet ønsker at skolene skal jobbe med begrepene og temaene i overordnet del av fagfornyelsen før de nye læreplanene trinnvis begynner å gjelde fra 2020.

I vår seminarrekke På vei mot fagfornyelsen våren 2019 møtte vi flere hundre lærere fra hele landet. I tillegg til foredragene hadde vi også samtaler fra scenen der elever, lektorer og læremiddelforfattere deltok. Jeg tror mange ble overrasket over de gode innspillene og refleksjonene fra elevene. En av elevene vi møtte, Christine Stoltenberg fra Tromsø, har skrevet et innlegg her på Fagsnakk med 6 tips om dybdelæring fra en elev i videregående skole.

Cappelen Damm TV finner du flere videoforedrag om dybdelæring, fagfornyelsen og fag.

 

Hold deg oppdatert på Fagsnakk