Fagsnakk fra Cappelen Damm

Skole og utdanning

Hva er vel skolen uten SFO?

Endelig er nasjonal rammeplan for SFO publisert, og den skal gjelde fra 1. august 2021. Noen vil kanskje mene at dette var på høy tid, mens andre synes at en nasjonal rammeplan er unødvendig styring av noe som allerede fungerer godt på lokalt nivå.

Omsorg og samtale

Overgangen fra barnehage til skolefritidsordning

Før skolestart stifter de fleste førsteklassingene bekjentskap med skolefritidsordninger. Skolefritidsordningene ble evaluert i 2019. En hovedkonklusjon var at det er svært stor variasjon i tilbudet fra kommune til kommune.

Skole og utdanning

Seksårsreformen under lupen

I 2018 vedtok Stortinget at seksårsreformen fra 1997 skulle evalueres. Bakgrunnen for forslagsstillerne var bekymringer for hvordan de yngste barna hadde det i skolen. Intensjonen var også å vurdere hvordan sammenhengen mellom barnehage og skole kunne oppleves bedre for barna.

Lærer underviser elever i klasserommet
Skole og utdanning

Vi vet vi er lærere

Vi vet hvordan det er å være lærer. Vi vet hvor nådeløs og altoppslukende hverdagen vår er. Vi vet hvor spennende og givende den er. Vi vet hva den krever av pågangsmot og utholdenhet.

Samfunn

Psykologens korona-råd til ungdomsforeldre

Koronatiden kan være ekstra utfordrende for ungdom. Psykolog Kirsten Holtmon Resaland og lege Astrid Nylander Almaas står bak boka «Helt ærlig» og gir her tre gode korona-råd til ungdomsforeldre. Denne høsten er ekstraordinær for alle. For allerede sårbare tenåringer kan usikkerheten under koronatiden være en ekstra påkjenning, og gode råd til ungdomsforeldre er viktigere enn […]
Samfunn

Tillit og styring i skolen

Det er lenge siden den enkelte skoleleder og den enkelte lærer selv fikk definere hvordan skolens samfunnsoppdrag skulle løses. Styring av kvalitetsutvikling i skolen har helt siden 2004, da det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet ble innført, basert seg på et mål- og resultatstyringsstankesett. Nå ønsker sentrale politiske aktører en tillitsreform.

Historie

Utgir nytt tidsskrift om utdanning og praksis

Tidsskriftet FOU i praksis har endret navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis og skiftet utgiver fra Fagbokforlaget til Cappelen Damm Akademisk. Sammen med navneendringen har tidsskriftet oppdatert profil og formål. Målet er å åpne tidsskriftet mot en bredere forfatter- og leserkrets, samtidig som redaksjonen vil ta vare på viktige kvaliteter i det tidligere […]
play_circle_filled
Skole og utdanning

Hvordan skal vi forstå begrepet dybdelæring?

Hvordan skal vi som jobber med undervisning og læremidler forstå begrepet dybdelæring? Hvordan skal dybdelæring realiseres i undervisningen og vurderingen? Martin Minken gir ikke alle svarene i dette foredraget, men foredraget gir en god plattform for å diskutere og reflektere videre på lærerrommet og i redaksjonene. Når vi vet hvordan, kan meningen med begrepet realiseres […]
Skole og utdanning

6 tips om dybdelæring fra en elev i videregående skole

Jeg heter Christine, er 17 år, går på Breivang videregående skole og har noen tips til hvordan lærere kan jobbe bedre med dybdelæring. I tillegg til dette er jeg fylkesstyremedlem i Elevorganisasjonen i Troms, organisasjonen av, med og for elever. Vi har til sammen over 400 medlemsskoler, som utgjør rundt 140 000 elever på nasjonal basis.  […]
Skole og utdanning

Hvordan påvirker fagfornyelsen deg?

Arbeidet med fornyelsen av Kunnskapsløftet har pågått en stund, og mange har benyttet seg av mulighetene til å være med på å påvirke fagfornyelsen. Det har vært og er en enorm jobb som vil få følger for undervisning og didaktiske valg i mange år fremover. Fagfornyelsen bygger videre på Kunnskapsløftet, men er lovet å bli […]

Hold deg oppdatert på Fagsnakk

Abonner på Skole og utdanning