Fagsnakk fra Cappelen Damm

Skole og utdanning

Seksårsreformen under lupen

I 2018 vedtok Stortinget at seksårsreformen fra 1997 skulle evalueres. Bakgrunnen for forslagsstillerne var bekymringer for hvordan de yngste barna hadde det i skolen. Intensjonen var også å vurdere hvordan sammenhengen mellom barnehage og skole kunne oppleves bedre for barna.

Lærer underviser elever i klasserommet
Skole og utdanning

Vi vet vi er lærere

Vi vet hvordan det er å være lærer. Vi vet hvor nådeløs og altoppslukende hverdagen vår er. Vi vet hvor spennende og givende den er. Vi vet hva den krever av pågangsmot og utholdenhet.

Samfunn

Psykologens korona-råd til ungdomsforeldre

Koronatiden kan være ekstra utfordrende for ungdom. Psykolog Kirsten Holtmon Resaland og lege Astrid Nylander Almaas står bak boka «Helt ærlig» og gir her tre gode korona-råd til ungdomsforeldre. Denne høsten er ekstraordinær for alle. For allerede sårbare tenåringer kan usikkerheten under koronatiden være en ekstra påkjenning, og gode råd til ungdomsforeldre er viktigere enn […]
Samfunn

Tillit og styring i skolen

Det er lenge siden den enkelte skoleleder og den enkelte lærer selv fikk definere hvordan skolens samfunnsoppdrag skulle løses. Styring av kvalitetsutvikling i skolen har helt siden 2004, da det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet ble innført, basert seg på et mål- og resultatstyringsstankesett. Nå ønsker sentrale politiske aktører en tillitsreform.

Historie

Utgir nytt tidsskrift om utdanning og praksis

Tidsskriftet FOU i praksis har endret navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis og skiftet utgiver fra Fagbokforlaget til Cappelen Damm Akademisk. Sammen med navneendringen har tidsskriftet oppdatert profil og formål. Målet er å åpne tidsskriftet mot en bredere forfatter- og leserkrets, samtidig som redaksjonen vil ta vare på viktige kvaliteter i det tidligere […]
play_circle_filled
Skole og utdanning

Hvordan skal vi forstå begrepet dybdelæring?

Hvordan skal vi som jobber med undervisning og læremidler forstå begrepet dybdelæring? Hvordan skal dybdelæring realiseres i undervisningen og vurderingen? Martin Minken gir ikke alle svarene i dette foredraget, men foredraget gir en god plattform for å diskutere og reflektere videre på lærerrommet og i redaksjonene. Når vi vet hvordan, kan meningen med begrepet realiseres […]
Skole og utdanning

6 tips om dybdelæring fra en elev i videregående skole

Jeg heter Christine, er 17 år, går på Breivang videregående skole og har noen tips til hvordan lærere kan jobbe bedre med dybdelæring. I tillegg til dette er jeg fylkesstyremedlem i Elevorganisasjonen i Troms, organisasjonen av, med og for elever. Vi har til sammen over 400 medlemsskoler, som utgjør rundt 140 000 elever på nasjonal basis.  […]
Skole og utdanning

Hvordan påvirker fagfornyelsen deg?

Arbeidet med fornyelsen av Kunnskapsløftet har pågått en stund, og mange har benyttet seg av mulighetene til å være med på å påvirke fagfornyelsen. Det har vært og er en enorm jobb som vil få følger for undervisning og didaktiske valg i mange år fremover. Fagfornyelsen bygger videre på Kunnskapsløftet, men er lovet å bli […]
Skole og utdanning

Å bli en lærer som lærer

Skolens samfunnsoppdrag handler om elevenes læring og utvikling. Men hvordan du fungerer som lærer i møte med dine elever, avhenger ikke bare av egne ferdigheter, men også av det arbeidsfellesskapet du blir en del av på den skolen hvor du arbeider.

Bilde av barn som gjør eksperiment i naturfagtimen.
Skole og utdanning

Kunsten i å engasjere

Det meste av kunnskapen som skolen formidler er resultat av forskning. Nye skolepolitiske føringer tilsier at elevene også bør få kjennskap til forskningsprosesser ved at de selv får gjennomføre undersøkelser og utforskende arbeid. Men hvordan lage engasjerende undervisningsopplegg? Det er temaet for ny antologi.

Hold deg oppdatert på Fagsnakk

Abonner på Skole og utdanning