Fagsnakk fra Cappelen Damm

Norsk som andrespråk

Kvifor treng vi kunnskap om andrespråkslæring?

Læraren sin kunnskap om andrespråkslæring er avgjerande for kvaliteten på aktivitetane i klasserommet. Det er ikkje tilstrekkeleg å kunne norsk for å lære bort norsk til elevar med eit anna morsmål. For at læraren skal kunne forstå, støtte og vurdere språkutviklinga til elevane, treng han eller ho kunnskap om både språklege og didaktiske sider ved det å lære eit andrespråk.

Kreativitet og lek

Vil fremme lekens egenverdi

Den frie, barnestyrte leken er truet. Det mener FN – og det mener Maria Øksnes og Einar Sundsdal, forfatterne av boka "Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi".

Omsorg og samtale

Finnes det «vanlige» barn?

Det startet med arbeidstittelen "Et helt uvanlig barn – det er det vanlige". Og endte med "Et helt vanlig barn". Kirsten Flaten har sett nærmere på mangfoldet i barns utvikling. Arbeidet med boka har vært uvanlig interessant, sier forfatteren.

Skole og utdanning

Design som verktøy for undervisning

Å lage en plan for undervisningen er en selvsagt og nødvendig ting for en lærer, men slike planer dekker ikke alt som vil skje i undervisningen. Hvordan kan læreren bygge opp gode design for sin undervisning?

Historie

Hvordan gjøre historiebruk til en ferdighet?

Fortiden er borte for alltid. Den kommer aldri tilbake i sin opprinnelige form, men den lever med oss i mange ulike former og fyller flere ulike funksjoner i samtidens samfunn. Selv om vi bare har én fortid er fortellingene om denne fortiden mange.

Norsk litteratur

Når fagbøker har elefanter

Kan man sniklese eller reke rundt i en fagbok? Glemme hvor man er, og bare lese videre? Så klart man kan! Gjør ikke du? På kryss og tvers av hovedstien går en rekke dyretråkk. De vitner om at skogen er full av muligheter.

Omsorg og samtale

Det gode i å være vanlig

Hva er å være vanlig? Tenker du at det må være veldig kjedelig? Eller tenker du at det er å være helt like alle andre?

Skole og utdanning

Å bli en lærer som lærer

Skolens samfunnsoppdrag handler om elevenes læring og utvikling. Men hvordan du fungerer som lærer i møte med dine elever, avhenger ikke bare av egne ferdigheter, men også av det arbeidsfellesskapet du blir en del av på den skolen hvor du arbeider.

Bilde av barn som gjør eksperiment i naturfagtimen.
Skole og utdanning

Kunsten i å engasjere

Det meste av kunnskapen som skolen formidler er resultat av forskning. Nye skolepolitiske føringer tilsier at elevene også bør få kjennskap til forskningsprosesser ved at de selv får gjennomføre undersøkelser og utforskende arbeid. Men hvordan lage engasjerende undervisningsopplegg? Det er temaet for ny antologi.

Skole og utdanning

Rektors håndtering av konflikter, krenkelser og mobbing i skolen.

Det er skolestart for tusenvis av skolebarn. De fleste har gledet seg, men mange har gruet seg og kanskje fryktet gjensynet med elever og lærere. Elevene må gå på skolen. De kan ikke velge bort skolen fordi de krenkes eller mobbes. Når en elev er krenket, er det ikke først og fremst utredninger, lovverk eller politiske grep som gjør forskjellen – det er rektors praktiske håndtering av situasjonen.

Hold deg oppdatert på Fagsnakk

Abonner på Skole og utdanning