Fagsnakk fra Cappelen Damm

Skole og utdanning

«Hva kan du gjøre for at jeg skal lykkes, lærer?»

Psykiske plager og lav eller manglende opplevelse av mestring, medvirkning og motivasjon er noen av utfordringene ungdom i norsk skole har rapportert om i flere år. Politikere, skoleledere og lærere viser at de tar problemene på alvor gjennom å iverksette stadig nye tiltak og tilnærminger. Elevundersøkelser og andre rapporter forteller likevel at altfor mange unge fortsatt strever både faglig, psykisk og sosialt. Hva skal til for å snu den negative trenden?

Skole og utdanning

Hva er vel skolen uten SFO?

Endelig er nasjonal rammeplan for SFO publisert, og den skal gjelde fra 1. august 2021. Noen vil kanskje mene at dette var på høy tid, mens andre synes at en nasjonal rammeplan er unødvendig styring av noe som allerede fungerer godt på lokalt nivå.

Skole og utdanning

Språkbruk og relasjoner i klasserommet

Av og til opplever vi at vi ikke forstår hverandre, vi er ikke på bølgelengde. I samtaler med elever, foreldre eller kollegaer kan vi føle oss usikre, rådville, tafatte eller forvirret. Andre ganger skjer det motsatte; vi føler oss trygge, forstått, anerkjent og respektert. I kommunikasjon skaper vi relasjoner med ulike kvaliteter. Vi kan skape tillit og trygghet eller mistillit og frykt.

Skole og utdanning

Skoleserien – ny bokserie for lærere

Cappelen Damm Akademisk lanserer nå en egen bokserie for lærere med navnet "Skoleserien". Bøkene er ment å inspirere, gi innsikt og kanskje løsninger på de utfordringene som lærere møter i hverdagen.

Lærer underviser elever i klasserommet
Skole og utdanning

Vi vet vi er lærere

Vi vet hvordan det er å være lærer. Vi vet hvor nådeløs og altoppslukende hverdagen vår er. Vi vet hvor spennende og givende den er. Vi vet hva den krever av pågangsmot og utholdenhet.

Skole og utdanning

Ny podkast om nordisk forskning på literacy

Tidsskriftet Nordic Journal of Literacy Research har blitt en viktig kanal for literacy-forskning i Norden. Nå vil redaksjonen formidle forskning på flere måter og til nye målgrupper. Denne uken lanserer redaksjonen en egen podkast der de vitenskapelige artiklene får ny form. – Vitenskapelige artikler har mye tekst, mange referanser og kan bli litt upersonlige. De […]
Skole og utdanning

Støttende skriveundervisning fremmer dybdelæring

Fagfornyelsen vektlegger dybdelæring, som skjer når elever engasjerer seg i lærestoff over tid og undersøker flere aspekt ved et tema. I skriveopplæringen vil en få en tilsvarende dybdelæring når man tar utgangspunkt i sjangerpedagogikk. Sjangerpedagogikk er en helhetlig og eksplisitt metodikk for skriveundervisning, hvor læreren støtter elevene i skrivelæringsprosessen. Elevene jobber med en type sjanger […]
Filosofi og etikk

Er folkehelse og livsmestring bare en privatsak?

Identitet blir til i samspill med andre. De tverrfaglige temaene «Folkehelse og livsmestring» og «Demokrati og medborgerskap» underkommuniserer at personlige utfordringer kan ha sammenheng med kulturen og måten samfunnet er innrettet. Politikk og livsmestring handler også om å forstå og påvirke disse strukturene. HANDLER FOLKEHELSE OG LIVSMESTRING OM PERSONLIGE UTFORDRINGER? Overordnet del av læreplanverket forteller oss […]
Historie

Utgir nytt tidsskrift om utdanning og praksis

Tidsskriftet FOU i praksis har endret navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis og skiftet utgiver fra Fagbokforlaget til Cappelen Damm Akademisk. Sammen med navneendringen har tidsskriftet oppdatert profil og formål. Målet er å åpne tidsskriftet mot en bredere forfatter- og leserkrets, samtidig som redaksjonen vil ta vare på viktige kvaliteter i det tidligere […]

Hold deg oppdatert på Fagsnakk

Abonner på Skole og utdanning