Fagsnakk fra Cappelen Damm

Skole og utdanning

Ikke bli på nettsiden!

Når elever skal lese for å lære, er det viktig at informasjonen de leser er troverdig. I skolen i dag, når lesingen skjer på internett, må elevene selv kunne forsikre seg om at det de leser ikke er bevisst vinklet eller rett og slett falsk informasjon. Da er det ikke nok å være en generelt god leser – elevene trenger også mer spesifikke lesestrategier. En slik lesestrategi er såkalt ”lateral lesing”.

Gutt i barneskolealder gjør skoleoppgaver ved kjøkkenbordet. Han holder et nettbrett og skriver for hånd ved siden av. Skolebøker og noen fargerike leker på bordet.
Skole og utdanning

En teknomammas refleksjoner om hjemmeskole

Da norske skoler natt til 12. mars 2020 stengte dørene og sendte tusenvis av elever inn i et ukjent terreng med hjemmeskole i en digital tid, var de ikke de eneste. Tall fra UNESCOs globale overvåkning av skolestengninger som følge av Covid-19, viser at totalt 191 land verden over per dags dato har holdt skoler […]
Skole og utdanning

Undervisning og vurdering i koronatider

Torsdag 12. mars 2020 stengte skolene i Norge. Hva skulle nå skje med elever, undervisning og vurdering? De første dagene gikk med til å få orden i kaos, slik jeg tror det gjorde det for mange. Hva skjer nå? Skal jeg være redd? Burde jeg hamstre, blir det tomt i butikkene? Og ikke minst – […]

Hvordan tenke kritisk uten å bare være kritisk?

Kritisk tenkning er ingen nyhet i skolesammenheng, det har i mange tiår vært ansett som en av skolens sentrale oppgaver å gi elevene trening i å tenke selvstendig. Nå er dette begrepet løftet høyere opp i forbindelse med fagfornyelsen og skal være et gjennomgående og tverrfaglig element i de fleste fag. Norske lærere har trolig […]
Norsk litteratur

Litteraturformidling i en digital tidsalder

Litteraturformidling til barn og unge har kulturpolitisk prioritet, foregår nær sagt over alt og organiseres av ulike aktører. Likevel er ‘alle’ stadig bekymret for barn og unges lesing, særlig gutters. Gang på gang kommer det undersøkelser som forsterker inntrykket av at barn og unges fritidslesing avtar. Virker ikke formidlingen etter hensikten?

Samfunn

Hjelpsomme og fordomsfulle algoritmer

Begrepet algoritmer dukker opp i stadig flere sammenhenger. Algoritmer er et verktøy med mange ulike bruksområder og konsekvenser. De kan være hjelpsomme  – og fordomsfulle. En algoritme er i enkleste forstand det samme som en oppskrift. Ved å følge stegene i oppskriften oppnås et definert mål: følges for eksempel alle stegene i en brødoppskrift blir […]
play_circle_filled
Skole og utdanning

Hvordan skal vi forstå begrepet dybdelæring?

Hvordan skal vi som jobber med undervisning og læremidler forstå begrepet dybdelæring? Hvordan skal dybdelæring realiseres i undervisningen og vurderingen? Martin Minken gir ikke alle svarene i dette foredraget, men foredraget gir en god plattform for å diskutere og reflektere videre på lærerrommet og i redaksjonene. Når vi vet hvordan, kan meningen med begrepet realiseres […]
Skole og utdanning

Hvordan påvirker fagfornyelsen deg?

Arbeidet med fornyelsen av Kunnskapsløftet har pågått en stund, og mange har benyttet seg av mulighetene til å være med på å påvirke fagfornyelsen. Det har vært og er en enorm jobb som vil få følger for undervisning og didaktiske valg i mange år fremover. Fagfornyelsen bygger videre på Kunnskapsløftet, men er lovet å bli […]
Skole og utdanning

Konferanse om digital læring

Unibok gir skolen bokens lærestoff i et digitalt format som har gode studietekniske funksjoner og er designet for god lesbarhet. Men læring og lesing på digitale plattformer krever nye strategier for både elev og lærer.

Hold deg oppdatert på Fagsnakk

Abonner på Skole og utdanning