Kunstig intelligens gjør lærerne viktigere enn noen gang
Det er ingen som merker bølgen av kunstig intelligens mer enn skolen. Det betyr at vi ikke kan fortsette å gi elevene oppgaver slik vi har gjort til nå, mener Sølve Kuraas Karlsen i Tenk.
Det er ingen som merker bølgen av kunstig intelligens mer enn skolen. Det betyr at vi ikke kan fortsette å gi elevene oppgaver slik vi har gjort til nå, mener Sølve Kuraas Karlsen i Tenk.
Når Cappelen Damm nå lanserer en helt ny generasjon med Leseunivers-bøker, får elevene mer humor og mer variasjon i tematikken.
Naturfag 5–7 for mellomtrinnet er ikke bare skrevet for å gjøre elevene til nysgjerrige utforskere, men også for å gjøre hverdagen mye enklere for lærerne.
Når elevene åpner nyheten KRLE 8–10 fra Cappelen Damm, får de utforske etiske og eksistensielle dilemmaer fra vår felles hverdag: Hvordan kan vi lære å være uenige i en flerkulturell virkelighet?
Siden høsten 2020 har programmering vært en del av matematikkfaget i skolen. Det har gitt behov for ny kompetanse både hos lærere og lærerstudenter. Å sikre god undervisning er blitt viktigere enn noensinne.
Elevers historiebevissthet er et sentralt læringsmål i historiefaget. Det er ikke nok å utvikle kunnskaper og ferdigheter i historie. Elevene må også bevisstgjøres på hvordan vi oppfatter forholdet mellom fortid, nåtid og fremtid, og hvordan vi bruker historie. Hvordan kan lærere utvikle egen undervisning slik at elevene lærer å bruke historie som redskap for livsmestring og samfunnsdeltakelse?
Universell utforming av digitale læremidler (WCAG) er bra for alle – men helt avgjørende for noen. Jarle Havnes i Cappelen Damm Utdanning mikser teknologi og kreativitet for å sikre at alle kan delta på lik linje i undervisningen.
Elevene har en lovfestet rett til å medvirke i egen skolehverdag. Hvordan, og i hvilken grad, dette praktiseres, varierer fra skole til skole og fra lærer til lærer, og ofte er ikke elevenes rettigheter tilstrekkelig ivaretatt. Så hvordan få til reell medvirkning når det er opptil 30 ulike individer som skal ha innflytelse i en klasse?
Hvis klasserommet skal bli et godt sted å lære, må det også være et trygt sted å diskutere ulike meninger. Og nå som også matematikk legger mer vekt på sosialt samarbeid, betyr ytringsklimaet mer enn noen gang.