Fagsnakk fra Cappelen Damm

Norsk litteratur

Litteraturformidling i en digital tidsalder

Litteraturformidling til barn og unge har kulturpolitisk prioritet, foregår nær sagt over alt og organiseres av ulike aktører. Likevel er ‘alle’ stadig bekymret for barn og unges lesing, særlig gutters. Gang på gang kommer det undersøkelser som forsterker inntrykket av at barn og unges fritidslesing avtar. Virker ikke formidlingen etter hensikten?

Samfunn

Hjelpsomme og fordomsfulle algoritmer

Begrepet algoritmer dukker opp i stadig flere sammenhenger. Algoritmer er et verktøy med mange ulike bruksområder og konsekvenser som kan være både hjelpsomme og fordomsfulle. En algoritme er i enkleste forstand det samme som en oppskrift. Ved å følge stegene i oppskriften oppnås et definert mål: følges for eksempel alle stegene i en brødoppskrift blir […]
Historie

Utgir nytt tidsskrift om utdanning og praksis

Tidsskriftet FOU i praksis har endret navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis og skiftet utgiver fra Fagbokforlaget til Cappelen Damm Akademisk. Sammen med navneendringen har tidsskriftet oppdatert profil og formål. Målet er å åpne tidsskriftet mot en bredere forfatter- og leserkrets, samtidig som redaksjonen vil ta vare på viktige kvaliteter i det tidligere […]
Gutt lager veggmaleri
Rammeplan

Barn tenker ikke i fagområder – hva gjør vi med det?

Hvordan kan den nye rammeplanen anvendes til beste for barna og for et personale som skal skape det gode liv i barnehagen? Uten et personale som ser barnas interesser og deltar i handlinger og lek, hjelper det ikke med fine ukeplaner, årsplaner, visjoner eller rammeplaner.

Samfunn

Kulturell og motkulturell kapital

Jeg er overbevist om at vi lever i et samfunn der sosial ulikhet og klasse spiller en rolle for livsvilkårene våre. Jeg leser det i artikler og ut av tabeller i samfunnsforskninga, jeg ser det på gata der jeg bor, jeg hører det når elevene mine snakker, og jeg kjenner det nesten fysisk på kroppen […]
Samfunn

I kassa på Rimi

«Det er jo det vi har hørt hele livet. Av lærerne på ungdomsskolen og sånt. At hvis vi ikke følger med og gjør det vi skal, så havner vi i kassa på Rimi.» Jeg snakker med en av klassene mine om hvordan de ser på folk som har ulike jobber, og replikken over faller bare litt ampert, […]
play_circle_filled

Hvordan skal vi forstå begrepet dybdelæring?

Hvordan skal vi som jobber med undervisning og læremidler forstå begrepet dybdelæring? Hvordan skal dybdelæring realiseres i undervisningen og vurderingen? Martin Minken gir ikke alle svarene i dette foredraget, men foredraget gir en god plattform for å diskutere og reflektere videre på lærerrommet og i redaksjonene. Når vi vet hvordan, kan meningen med begrepet realiseres […]

6 tips om dybdelæring fra en elev i videregående skole

Jeg heter Christine, er 17 år, går på Breivang videregående skole og har noen tips til hvordan lærere kan jobbe bedre med dybdelæring. I tillegg til dette er jeg fylkesstyremedlem i Elevorganisasjonen i Troms, organisasjonen av, med og for elever. Vi har til sammen over 400 medlemsskoler, som utgjør rundt 140 000 elever på nasjonal basis.  […]
Norsk som andrespråk

Kvifor treng vi kunnskap om andrespråkslæring?

Læraren sin kunnskap om andrespråkslæring er avgjerande for kvaliteten på aktivitetane i klasserommet. Det er ikkje tilstrekkeleg å kunne norsk for å lære bort norsk til elevar med eit anna morsmål. For at læraren skal kunne forstå, støtte og vurdere språkutviklinga til elevane, treng han eller ho kunnskap om både språklege og didaktiske sider ved det å lære eit andrespråk.

Kreativitet og lek

Vil fremme lekens egenverdi

Den frie, barnestyrte leken er truet. Det mener FN – og det mener Maria Øksnes og Einar Sundsdal, forfatterne av boka "Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi".

Hold deg oppdatert på Fagsnakk

Abonner på Skole og utdanning