Fagsnakk fra Cappelen Damm

Omsorg og samtale

Det gode i å være vanlig

Hva er å være vanlig? Tenker du at det må være veldig kjedelig? Eller tenker du at det er å være helt like alle andre?

Å bli en lærer som lærer

Skolens samfunnsoppdrag handler om elevenes læring og utvikling. Men hvordan du fungerer som lærer i møte med dine elever, avhenger ikke bare av egne ferdigheter, men også av det arbeidsfellesskapet du blir en del av på den skolen hvor du arbeider.

Bilde av barn som gjør eksperiment i naturfagtimen.

Kunsten i å engasjere

Det meste av kunnskapen som skolen formidler er resultat av forskning. Nye skolepolitiske føringer tilsier at elevene også bør få kjennskap til forskningsprosesser ved at de selv får gjennomføre undersøkelser og utforskende arbeid. Men hvordan lage engasjerende undervisningsopplegg? Det er temaet for ny antologi.

Arbeid med vanskelig atferd – læring og oppdragelse

Atferd blir til i møte mellom mennesker. Ethvert individ har sitt eget utgangspunkt og sin egen læringshistorie. Erfaring er noe individuelt, men den kan meddeles andre. Voksenpersoner lærer om barns vansker gjennom de daglige møtepunktene. Tillitsbygging er nøkkelen til å åpne opp for dialogen som kan avdekke vanskene.

Læremidler

Læreplan i norsk for språklige minoriteter

Læreplanen i norsk for språklige minoriteter er endelig fastsatt, og den gjelder nå for elever i videregående opplæring, deltakere i organisert undervisning for voksne og privatister.

Rektors håndtering av konflikter, krenkelser og mobbing i skolen.

Det er skolestart for tusenvis av skolebarn. De fleste har gledet seg, men mange har gruet seg og kanskje fryktet gjensynet med elever og lærere. Elevene må gå på skolen. De kan ikke velge bort skolen fordi de krenkes eller mobbes. Når en elev er krenket, er det ikke først og fremst utredninger, lovverk eller politiske grep som gjør forskjellen – det er rektors praktiske håndtering av situasjonen.

Konferanse om digital læring

Unibok gir skolen bokens lærestoff i et digitalt format som har gode studietekniske funksjoner og er designet for god lesbarhet. Men læring og lesing på digitale plattformer krever nye strategier for både elev og lærer.

Hold deg oppdatert på Fagsnakk

Abonner på Skole og utdanning