Fagsnakk fra Cappelen Damm

Bilde av intervjuobjektene fra Disko redaksjonen
Læremidler

Alltid aktuelt i møte med fagstoffet

Nyhetene flimrer forbi på mobilskjermene – men inne på den nye strømmetjenesten for videregående skole, Disko, får elevene se dem med helt nye øyne. 

Illustrasjon fra Skolen av Cappelen Damm
Læremidler

I øyehøyde med elevene

– Alt vi gjør på jobben, handler om én ting: Vi skal gjøre skolehverdagen bedre for både lærerne og elevene, fastslår Cappelen Damms redaktør Nicholas Kristian Austad og forlagssjef for grunnskolen, Fride Bergem. Begge jobber med Cappelen Damms læremidler for grunnskolen, som omfatter både lærebøker, den digitale plattformen «Skolen» – og egne, digitale øverom med tilhørende trykte øvehefter for mengdetrening i norsk, matematikk og engelsk for barnetrinnet.

Geografi

Veien forbi klimaendringene

Hvordan vil DU at verden skal se ut i 2070? Klimaendringene er her. Hva skjer? Hvorfor skjer det? Hva kan vi gjøre sammen videre?

Naturfagene

Frå fossil kapital til bio-kapital?

Kan bioøkonomien bli ei vidunderlig ny verd etter oljen? Korleis bør vi i så fall innrette ein slik økonomi? Fornybare biologiske ressursar Tanken om ein bioøkonomi byrja å veksa fram seint på 1990-talet, då med utgangspunkt i at nye innsikter i genetikk ville kunna skapa grunnlag for eit heilt nytt økonomisk system basert på fornybare […]
Samfunn

Hjelpsomme og fordomsfulle algoritmer

Begrepet algoritmer dukker opp i stadig flere sammenhenger. Algoritmer er et verktøy med mange ulike bruksområder og konsekvenser. De kan være hjelpsomme  – og fordomsfulle. En algoritme er i enkleste forstand det samme som en oppskrift. Ved å følge stegene i oppskriften oppnås et definert mål: følges for eksempel alle stegene i en brødoppskrift blir […]
Samfunn

Ei samisk kulturveke på tiande trinn

Lat oss vere ærlege! Vi planlegg sjølvsagt all undervisning etter læringsmål, så den saken er grei, men har de opplevd at der er nokre kompetansemål de ikkje får jobba like godt og grundig med? Eg liker å planlegge året: periodar, veker, dagane og timane mine. Eg gular ut dei måla eg synes vi har gjennomarbeidd […]

Natur – et selvinnlysende begrep?

Ved innledningen av skoleåret skal læreren gjerne si noe om fagets egenart. Som naturfaglærer er det naturlig å dvele litt ved begrepet natur. Kan man definere «natur»? De første undervisningsårene mine benyttet jeg en slik beskrivelse: «Natur er motsatsen til kultur, og det vil si at natur er alt som ikke er menneskeskapt.» Ganske raskt forstod […]
Bilde av virus, ukjent hvilket
Ernæring

Vi og våre mikroorganismer: Hvem bestemmer – vi eller de?

Hvert menneske, og også alle andre enkeltorganismer av pattedyr, er et økosystem. På et voksent menneske finnes det rundt 100 000 000 000 000 (hundre tusen milliarder) prokaryote mikroorganismer, noe som tilsvarer 1–3 prokaryote mikrobeceller per humane celle. Disse mikroorganismene har til sammen 300 ganger flere gener enn hvert menneske har. (Et menneske har ca. […]
Sannsynlighetsberegning med fotballkort. Foto: By Panini, via Wikimedia Commons

Klebrig matematikk – sannsynlighetsberegning for fotballnerder

Da jeg var liten, var det større enn julaften når klistremerkene til fotball-VM kom i butikkene, sammen med albumene man skulle samle dem i. Eller vent, det er fortsatt stort. Foreløpig har jeg ikke fylt et eneste album. Grunnen er (nokså) enkel matematikk. Du kjenner sikkert konseptet. Man kjøper små pakker med klistremerker med bilder […]

Havet taper oksygen

De siste 50 årene er oksygenmengden i havet blitt målt. Oksygenmengden i havet endrer seg, og endringene er entydige og nedadgående. Dette er budskapet i en forskningsrapport fra et team av forskere fra Global Ocean Oxygen Network, en arbeidsgruppe som ble opprettet i 2016 av FNs mellomstatlige Oceanographic Commission. I den omfattende forskningsrapporten, nylig publisert […]

Hold deg oppdatert på Fagsnakk