Hvis klasserommet skal bli et godt sted å lære, må det også være et trygt sted å diskutere ulike meninger. Og nå som også matematikk legger mer vekt på sosialt samarbeid, betyr ytringsklimaet mer enn noen gang.
– Hvis elever er redde for å si eller mene noe som er feil i klasserommet, så er det vanskeligere å lære. Derfor er vi opptatt av at Disko skal gjøre det lettere og tryggere å si sin mening, eller komme med et forslag som kan være bom, sier Astri Strand Lindbæck.
Hun er matematikklærer og matematikkredaktør i Disko hos Cappelen Damm Utdanning, og møter oss sammen med kollega og norskredaktør Kristoffer Slettholm.
Til sammen har de 16 års fartstid som lærere i videregående skole, før de kom til Cappelen Damm og Disko-prosjektet i 2022. Kristoffers fag er norsk, historie og samfunnskunnskap, og Astri underviser fremdeles R2-matematikk noen timer hver uke.
En pedagogisk revolusjon
Begge er i full sving bak kulissene når den digitale strømmetjenesten Disko til høsten blant annet utvides med fagene matematikk 1P og 1T – samt norsk for vg1 studieforberedende. Og når det handler om ytringskultur, fellesskap og samarbeid i klasserommet, har den nye læreplanen sørget for at disse to fagene har fått mye til felles.
– Det virker som det foregår en nærmest revolusjonerende endring i matematikkundervisningen, der noe av det bygger på den kanadiske pedagogen Peter Liljedahls bok “Building thinking classrooms”, som kommer ut på norsk i juni, konstaterer Astri. Se Å bygge tenkende klasserom i matematikk av Peter Liljedahl (Heftet) | Cappelen Damm Undervisning.
– Matematikk er også et sosialt samarbeidsfag, som ikke bare handler om å pugge formler. Elevene skal forstå matematikken gjennom felles utforsking og samtaler, der de prøver og feiler sammen – og slik finner veien til målet og løsningene. Men dette betyr også at det å ha et godt og trygt ytringsklima er viktigere enn noen gang. Og dette bruker vi mye energi på å legge til rette for i Disko.
Når noen få snakker mye
Begges erfaring fra klasserommet er at noen få elever gjerne tar ordet ofte, mens mange foretrekker å ligge lavt. Det er her Disko kan gi læreren flere verktøy som gjør det enklere å engasjere alle, understreker Kristoffer.
![Skjermbilde meningsmåling appellformer i Disko](https://www.fagsnakk.no/content/uploads/2023/04/Disko-norsk-appellformene-meningsmaling.jpg)
– Et av slagordene våre er «mindre skjerm, mer Disko» – og dette er viktig for oss. Det at Disko er digitalt, betyr ikke at elevene skal sitte alene foran skjermen. Tvert om: Disko skal tilby aktuelt og spennende stoff som setter i gang gode diskusjoner og skaper læringsopplevelser som engasjerer hele fellesskapet. Det å lytte til andres argumenter er et eget mål i læreplanen i norsk. Vårt mål med Disko er å bidra til en god ytringskultur som senker terskelen for ulike meninger, og som gir perspektiver som elevene kan utforske sammen.
Anonyme svar røper mangfoldet
– Her trenger vi konkrete eksempler!
– Absolutt: Quiz eller meningsmålinger er verktøy jeg liker godt, og i Disko ligger det mange klare til bruk. Her svarer elevene anonymt, før de får se diagrammer som viser hva andre mener. Det blir ofte en aha-opplevelse. De kan oppdage at flere enn de tror, mener det samme som dem selv. Anonyme svar er også ærligere og får fram et større mangfold. For eksempel: Hva om 30 prosent i klassen mener at russetiden like gjerne bør avskaffes? Det vil du neppe få fram ved håndsopprekning.
– Men det kan fremdeles være skummelt å fronte en upopulær oppfatning i diskusjonen etterpå?
– Det er derfor jeg liker å be klassen om å komme opp med gode argumenter for et slikt standpunkt, uavhengig av hva de selv mener. Da får de en trygg distanse mellom seg selv om standpunktet. I Disko har vi øvekort med temaer og argumenter som elevene kan bruke to og to for å trene på argumentasjon. Og når elevene øver seg på å argumentere godt for flere sider av en sak, så øver de seg også på å tåle andres mening, sier Kristoffer.
Det er viktig å ta feil!
– Men hvorfor er dette også viktig i matematikken?
Astri trenger ikke betenkningstid:
– Den nye læreplanen legger som sagt vekt på at elevene må jobbe sammen, diskutere, prøve og feile for å finne ulike løsninger. Det er ikke én vei til målet, og noe av det som skaper læring, er samarbeid og samtaler. Dette betyr også at elevene må våge å foreslå noe som kan være feil, og ikke gi opp eller bli flaue selv om de bommer. Å ta feil er en viktig del av utforskingen! Derfor er det så viktig å ha et godt ytringsklima i klasserommet også i matematikk-timene.
– Hvordan kan Disko bidra til dette?
– Det er jo den kompetente læreren som kjenner klassen og selv styrer disse prosessene, men Disko inneholder opplegg der elevene skal undersøke store og små åpne problemstillinger. I 1P-matematikk, for eksempel, lager vi praktiske caser der elevene sammen skal jobbe seg fram til en løsning, og da er det jo ikke nødvendigvis ett riktig svar.
![Skjermbilde av læringsstien Influenseren i Disko](https://www.fagsnakk.no/content/uploads/2023/04/Disko-matematikk-influenseren.jpg)
Én oppgave kan handle om hvordan en influenser får flere følgere ved delinger og eksponentiell vekst. I en annen oppgave skal elevene være biokjemikeren som analyserer en blodprøve fra noen som kjørte elsparkesykkel i fylla.
– I disse oppgavene bruker vi aktuelle nyhetssaker som utgangspunkt for felles diskusjoner. Og i en klasse hvor ytringsklimaet er godt og det er aksept for å ta feil, der er også læringsmiljøet bedre.
Disko er et godt sted å lære, og et godt sted å være lærer!
I Disko vekkes nysgjerrighet og lærelyst gjennom aktualitet og ulike innfallsvinkler. Visuelle virkemidler gjør fagstoffet levende på nye måter. Varierte oppgaver og elevaktiviteter gjør det enkelt å skape gode læringsopplevelser i klasserommet. Fram til 1. oktober 2023 er det gratis å bruke Disko i undervisningen for både elever og lærere. Logg inn med Feide på disko.cdu.no.