Fagsnakk fra Cappelen Damm

leseøyeblikk hjemme

Leseøyeblikk del 5: Smuglesing og lesekvart

For en del år siden satt Khadija og smugleste en somalisk kjærlighetsroman under pulten midt i timen. Hun hadde stor glede av lesingen, og jeg skulle ønske at mange flere leste mer på morsmålet når de først har lært bokstavene. For å øve på å lese morsmål er noe av det mest effektive man kan gjøre når man skal bli en god leser på norsk. Å være nybegynnerleser på et språk man i tillegg er nybegynner på, er veldig lite effektivt. Når morsmålet bruker det latinske alfabetet, får man ekstra god effekt av morsmålslesing på vei mot å lese norsk. Men å gå innom morsmålet er uansett en effektivisering av prosessen. Arabisktalende elever som leser arabisk, blir fortere gode lesere på norsk enn ikke-lesende arabisktalende elever. Det tar tid å automatisere et skriftspråk, men det tar mye mer tid å bli en god leser generelt. 

Men det burde ikke være nødvendig å smuglese. Jeg tror at ‘lesekvart’ er et lurt prinsipp for å få nok regelmessig lesetrening. Da leser elevene et kvarter f.eks. hver morgen, gjerne i selvvalgt litteratur, og gjerne på morsmål i begynnelsen. I teorien er det stillelesing, men nybegynnerlesing er jo ikke stille, så litt lyd blir det gjerne. 

Jeg har prøvd å innføre lesekvart i klassene mine når de er i gang med leseopplæring, men jeg har strevd litt. Det begynner å gå seg til, men jeg begynner å innse at et kvarter er for lite når jeg har veldig langsomme lesere. Egentlig er prinsippet med lesekvart at man skal lese noe man liker å lese. Men jeg er kanskje litt inspirert av min østeuropeiske fiolinlærer: Med han var det først skalaer, så dobbeltgrep, så etüder og så til slutt et musikkstykke. Det var kjedelig, men jeg ble rimelig teknisk god.  

Jeg toner ned ‘skaladelen’ mye i klassens lesekvart, men siden det er såpass lite lesetreningsmateriell som er lettlest nok for dem, leser mine deltakere oftest litt fra Hei!abc sin Les, les, les først. Så kan de gå i klassens bibliotek og hente boken sin. Et bokmerke med navn på markerer hvem som leser hvilken bok for tiden, siden de ikke blir ferdig med en hel bok i løpet av én dags lesekvart. I klassebiblioteket står det for tiden noen eksemplarer av de mest letteste bøkene jeg har skrevet; Ida 1, 2 og 3, i tillegg til Far ser-bøkene. 

 

Leseøyeblikk

Ingrid Alnes Buanes har jobbet mye med alfabetisering og leseopplæring i løpet av 23 år som norsklærer for voksne innvandrere med lite eller ingen skolebakgrunn. Hun deler i denne serien egne erfaringer med gode leseøyeblikk med alfaelever. Vi får være med når magi oppstår ved at noen knekker lesekoden eller skjønner hvilken verdi leseferdigheten har.

Ingrid Alnes Buanes har, sammen med kollega Jon Olav Ringheim skrevet læreverket Hei! abc for voksne som skal lære å lese. Hun er også forfatter av Ida, en serie på 8 lettleste bøker for unge og voksne som har knekt lesekoden og trenger lesetrening.

Les også del 6 i serien om elever som knekker lesekoden: Leseøyeblikk del 6: Litterære opplevelser – Fagsnakk

Ingrid Alnes Buanes

Ingrid Alnes Buanes underviser voksne innvandrere med lite skolebakgrunn på Nygård skole i Bergen. Hun er også engasjert som ressursperson, foredragsholder og forfatter av metodiske veiledninger ved Kompetanse Norge.

Hold deg oppdatert på Fagsnakk