Fagsnakk fra Cappelen Damm

Overgang fra hjem til barnehage

Besøk og flere tilvenningsdager for de små

Nå er det like før mange ettåringer får tilbud om barnehageplass. Overgangen fra hjem til barnehage vil både representere nye muligheter for vekst og utvikling for barna, men den vil også bli krevende. Det er mye som tyder på at god kontakt før barnehagestart og flere tilvenningsdager gir en mer sømløs overgang mellom hjem og barnehage for de yngste barna.

Skoleledelse

Overgangen fra barnehage til skolefritidsordning

Før skolestart stifter de fleste førsteklassingene bekjentskap med skolefritidsordninger. Skolefritidsordningene ble evaluert i 2019. En hovedkonklusjon var at det er svært stor variasjon i tilbudet fra kommune til kommune.

Den viktige foreldresamtalen

Foreldresamtalen er en av flere brikker i puslespillet som utgjør samarbeidet mellom hjem og barnehage. Det er et stort og uutnyttet potensiale i barnehagens foreldresamtaler som en viktig møteplass med rom for genuin og konstruktiv dialog mellom likeverdige parter – i et samarbeid der barnets beste står i sentrum.

Psykisk helse

Barns seksuelle leker

Det er viktig at barnehageansatte og andre er trygge på hvordan de best kan gi barna kunnskap og trygghet på egen kropp, seksualitet og grenser. Da kan barna forstå egne følelser og utvikle en mestringskompetanse for egen seksuell helse. Det er både forebyggende og viktig for valg senere i livet.

Finnes det «vanlige» barn?

Det startet med arbeidstittelen "Et helt uvanlig barn – det er det vanlige". Og endte med "Et helt vanlig barn". Kirsten Flaten har sett nærmere på mangfoldet i barns utvikling. Arbeidet med boka har vært uvanlig interessant, sier forfatteren.

Det gode i å være vanlig

Hva er å være vanlig? Tenker du at det må være veldig kjedelig? Eller tenker du at det er å være helt like alle andre?

Frustrert liten jente
Kreativitet og lek

Barns motstand

Det finnes ingen bærende tradisjon for å snakke om barnehagebarns motstand. Både for forskere og barnehagefolk gjenstår å få dypere forståelse av barnehagen som arena for motstand.

Foreldresamarbeid i barnehagen gjelder barnet

Barnehagens ansatte og foreldrene har et felles engasjement omkring barnas hverdagsliv i barnehagen. Hva vet foreldrene om barnas liv mens de er fra hverandre? Hvordan kan et felles engasjement om barna i barnehagen etableres og utfolde seg slik at det blir best mulig for alle parter, og til barnets beste?

Kreativitet og lek

Digitalitet og sentrale kompetanser for framtiden

Livsmestring er et av flere tverrfaglige tema som er viktig for framtidens skole, sier Ludvigsen-utvalget. Barbro Hardersen, forfatteren av boken "App'legøyer og app'estreker? Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen", mener det er en åpenbar sammenheng mellom livsmestring og digital kompetanse i barnehagen.

Barn og digitale medier – skal vi være bekymret?

Når et to-årigt barn tilsyneladende ubesværet swiper rundt på en iPad lige så let som hvis det var en almindelig billedbog eller et hvilket som helst andet stykke legetøj, er det svært ikke at undre sig og måske blive lidt bekymret. Er det sundt, godt – og naturligt – for så små børn at have et så nært forhold til teknologi?

Hold deg oppdatert på Fagsnakk