Leselyst for en ny generasjon
Når Cappelen Damm nå lanserer en helt ny generasjon med Leseunivers-bøker, får elevene mer humor og mer variasjon i tematikken.
Når Cappelen Damm nå lanserer en helt ny generasjon med Leseunivers-bøker, får elevene mer humor og mer variasjon i tematikken.
Hvorfor og hvordan vi kan ta Sana inn i undervisningen? Å ta SKAM inn i undervisningen av unge og voksne minoritetsspråklige er å følge essensen i LK20. Gjengangere i læreplanverket, som identitet og kulturelt mangfold kunne egentlig ha vært undertittelen til SKAM. Flerkulturelle Sana gjør det lettere å tilpasse undervisningen for elever med norsk som andrespråk.
I en hverdag der vi omgis av meningsbærende budskap overalt, gir innsikt i tekstanalyse mer kompetente lesere. I et større perspektiv er det også lett å argumentere for at ferdigheter i å tolke tekst styrker demokratisk medborgerskap. Skal du forstå hvor politiske budskap har forankring, hva de impliserer og hvordan de virker – ja, da trenger du et repertoar for å tolke og forstå.
Språket er det særtrekket som klarest skiller oss mennesker fra de andre medlemmene i dyreriket. Til forskjell fra alle andre arter kan vi bruke språket til å tenke, til å argumentere, til å gjøre narr, til å uttrykke hatefulle ytringer og til bevisst eller ubevisst å posisjonere oss sosialt.
Litteraturkritiker Knut Hoem mente at språket var akademisk tåkete og at begreper som «lesestrategier» tok plassen til det som burde være kjernen i faget, nemlig skjønnlitteraturen. Kritikken av norskfagets innhold og arbeidsmåter har blitt debattert av andre, men kritikken av fagspråk har i liten grad blitt kommentert.
Vi avholdt vårt årlige norskseminar, fredag 31. mars 2017 - se innleggene her!
Det kan være utfordrende å ikke gi slipp på å lære barn grunnleggende ferdigheter. Dette kommer tydelig fram i boka "På vei til å bli skrivelærer", som er utgitt Open Access med åpen tilgang for alle. Undertittelen "Lærerstudenten i dialog med teori og praksis" peker mot bokas hovedtema: lærerstudenters strev med å få norske barn til å lære å skrive, og til å skrive for å lære. Deres erfaring kan være nyttig også for ferdig utdannede skrivelærere.
Kontakt påbygging er et helt nytt norskverk, og nå er det mulig å bla i deler av boka her.