Fagsnakk fra Cappelen Damm

Ung dame som studerer utendørs ved et hagebord. Vi ser henne ovenfra, hun skriver på PC, og har mange bøker på bordet.

Hvorfor analysere litteratur?

Det er ikke så vanskelig å få folk til å forstå at norskfaget er viktig, så lenge det dreier seg om å lære seg fagskriving, saklig argumentasjon, kritisk lesing eller det å tilegne seg et større ordforråd. De fleste går også med på at det har verdi at unge leser skjønnlitteratur. De opprivende diskusjonene kommer […]
Vi ser beina til en person som sitter og ser ut av vinduet på et tog, med en bok i fanget.

Hjemmeundervisning i norsk: et undervisningsopplegg om utforskende lesing

Målet med denne økten er å jobbe med lesning. Elever bruker noen ganger for lite tid på grunnarbeidet før de går videre til å svare på spørsmål, delta i en diskusjon eller presentere teksten, så å øve seg kun på å utforske teksten kan være nyttig. Vi har fått mange gode tilbakemeldinger på det opplegget […]

Litteraturformidling i en digital tidsalder

Litteraturformidling til barn og unge har kulturpolitisk prioritet, foregår nær sagt over alt og organiseres av ulike aktører. Likevel er ‘alle’ stadig bekymret for barn og unges lesing, særlig gutters. Gang på gang kommer det undersøkelser som forsterker inntrykket av at barn og unges fritidslesing avtar. Virker ikke formidlingen etter hensikten?

Filosofi og etikk

Utforskende samtaler om lyrikk – et undervisningsopplegg

På Cappelen Damms fagkveld om folkehelse og livsmestring i norskfaget 18. september 2019, presenterte Mara Cogni og Karen Langvik (begge lærere ved Oslo voksenopplæring på Sinsen) et undervisningsopplegg om lyrikk der diktene er utgangspunkt for samtaler om eksistensielle og filosofiske spørsmål. Hva er for eksempel ensomhet? I en slik utforskende samtale konsentrerer man seg om […]

Stem på dem som lever her om hundre år

Stem på havet, grunnfjellet, skogen, veiarbeiderens ansikt og dem som lever her om 100 år. Stemmeseddel, dette vakre diktet av Harald Sverdrup er en sterk og kjærlig hyllest til naturen og verden. I anledning nasjonaldagen og i lys av klimautfordringene, de skremmende rapportene om naturens tilstand, høstens valg og skolestreikende ungdom synes jeg det passet […]
Samfunn

Ei samisk kulturveke på tiande trinn

Lat oss vere ærlege! Vi planlegg sjølvsagt all undervisning etter læringsmål, så den saken er grei, men har de opplevd at der er nokre kompetansemål de ikkje får jobba like godt og grundig med? Eg liker å planlegge året: periodar, veker, dagane og timane mine. Eg gular ut dei måla eg synes vi har gjennomarbeidd […]

Norske dikt om natur

Hvordan kan dikt om naturen hjelpe oss å forstå hva bærekraft er? Vi kan si at menneskelivet starter med et første åndedrag og slutter med den siste utånding. Noen vil kanskje innvende at livet starter lenge før det første åndedraget. Lenge før vårt første åndedrag har hjertet banket i brystet vårt i mors liv. Der […]
Norsk språk

Lesekompis – motivasjon for lesing

Gode leseopplevelser inviterer både små og store inn i uendelig mange verdener, tidsepoker, følelser, ulike perspektiver og kunnskap. Når lesingen går lett, har det positiv innvirkning på de fleste skolefag. «Vi ønsker at lesingen skal være motiverende, at elevene skal like å lese og tilegne seg leseferdigheter mens de lærer og opplever. Men det er […]

Når fagbøker har elefanter

Kan man sniklese eller reke rundt i en fagbok? Glemme hvor man er, og bare lese videre? Så klart man kan! Gjør ikke du? På kryss og tvers av hovedstien går en rekke dyretråkk. De vitner om at skogen er full av muligheter.

Norsk flagg vaier i vinden

Ja, vi elsker det å tenke!

“Ja vi elsker” er ikke en enkel tekst å åpne opp, men samtidig så ser vi at det ikke handler om spesialiserte ferdigheter å komme i gang. Mye av arbeidet handler om å lese grundig og være oppmerksom på hva som faktisk står der – om å se nøye etter, og om å se for seg. Denne enkle innsikten er forankret dypt i kjernen av norskfaget generelt og i arbeidet med litteratur spesielt.

Hold deg oppdatert på Fagsnakk

Abonner på Norsk språk og litteratur