Den digitale skolen
Kritisk tenkning er ingen nyhet i skolesammenheng, det har i mange tiår vært ansett som en av skolens sentrale oppgaver å gi elevene trening i å tenke selvstendig. Nå er dette begrepet løftet høyere opp i forbindelse med fagfornyelsen og skal være et gjennomgående og tverrfaglig element i de fleste fag. Norske lærere har trolig […]
Norsk litteratur
Litteraturformidling i en digital tidsalder
Litteraturformidling til barn og unge har kulturpolitisk prioritet, foregår nær sagt over alt og organiseres av ulike aktører. Likevel er ‘alle’ stadig bekymret for barn og unges lesing, særlig gutters. Gang på gang kommer det undersøkelser som forsterker inntrykket av at barn og unges fritidslesing avtar. Virker ikke formidlingen etter hensikten?
Samfunn
Hjelpsomme og fordomsfulle algoritmer
Begrepet algoritmer dukker opp i stadig flere sammenhenger. Algoritmer er et verktøy med mange ulike bruksområder og konsekvenser. De kan være hjelpsomme – og fordomsfulle. En algoritme er i enkleste forstand det samme som en oppskrift. Ved å følge stegene i oppskriften oppnås et definert mål: følges for eksempel alle stegene i en brødoppskrift blir […]
Skole og utdanning
Hvordan skal vi forstå begrepet dybdelæring?
Hvordan skal vi som jobber med undervisning og læremidler forstå begrepet dybdelæring? Hvordan skal dybdelæring realiseres i undervisningen og vurderingen? Martin Minken gir ikke alle svarene i dette foredraget, men foredraget gir en god plattform for å diskutere og reflektere videre på lærerrommet og i redaksjonene. Når vi vet hvordan, kan meningen med begrepet realiseres […]
Skole og utdanning
Hvordan påvirker fagfornyelsen deg?
Arbeidet med fornyelsen av Kunnskapsløftet har pågått en stund, og mange har benyttet seg av mulighetene til å være med på å påvirke fagfornyelsen. Det har vært og er en enorm jobb som vil få følger for undervisning og didaktiske valg i mange år fremover. Fagfornyelsen bygger videre på Kunnskapsløftet, men er lovet å bli […]
Skole og utdanning
Konferanse om digital læring
Unibok gir skolen bokens lærestoff i et digitalt format som har gode studietekniske funksjoner og er designet for god lesbarhet. Men læring og lesing på digitale plattformer krever nye strategier for både elev og lærer.