Fagsnakk fra Cappelen Damm

Skoleserien
Skole og utdanning

Skoleserien – nyttige fagbøker for lærere

Vi vet at du som lærer ønsker å holde deg oppdatert, men at tiden ikke alltid strekker til. Skoleserien er en serie med små bøker som skal inspirere, gi innsikt og kanskje løsninger på de utfordringer lærere møter i hverdagen.

Lærer underviser elever i klasserommet
Skole og utdanning

Vi vet vi er lærere

Vi vet hvordan det er å være lærer. Vi vet hvor nådeløs og altoppslukende hverdagen vår er. Vi vet hvor spennende og givende den er. Vi vet hva den krever av pågangsmot og utholdenhet.

Noasp

Ny podkast om nordisk forskning på literacy

Tidsskriftet Nordic Journal of Literacy Research har blitt en viktig kanal for literacy-forskning i Norden. Nå vil redaksjonen formidle forskning på flere måter og til nye målgrupper. Denne uken lanserer redaksjonen en egen podkast der de vitenskapelige artiklene får ny form. – Vitenskapelige artikler har mye tekst, mange referanser og kan bli litt upersonlige. De […]

Støttende skriveundervisning fremmer dybdelæring

Fagfornyelsen vektlegger dybdelæring, som skjer når elever engasjerer seg i lærestoff over tid og undersøker flere aspekt ved et tema. I skriveopplæringen vil en få en tilsvarende dybdelæring når man tar utgangspunkt i sjangerpedagogikk. Sjangerpedagogikk er en helhetlig og eksplisitt metodikk for skriveundervisning, hvor læreren støtter elevene i skrivelæringsprosessen. Elevene jobber med en type sjanger […]
Filosofi og etikk

Er folkehelse og livsmestring bare en privatsak?

Identitet blir til i samspill med andre. De tverrfaglige temaene «Folkehelse og livsmestring» og «Demokrati og medborgerskap» underkommuniserer at personlige utfordringer kan ha sammenheng med kulturen og måten samfunnet er innrettet. Politikk og livsmestring handler også om å forstå og påvirke disse strukturene. HANDLER FOLKEHELSE OG LIVSMESTRING OM PERSONLIGE UTFORDRINGER? Overordnet del av læreplanverket forteller oss […]
Historie

Utgir nytt tidsskrift om utdanning og praksis

Tidsskriftet FOU i praksis har endret navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis og skiftet utgiver fra Fagbokforlaget til Cappelen Damm Akademisk. Sammen med navneendringen har tidsskriftet oppdatert profil og formål. Målet er å åpne tidsskriftet mot en bredere forfatter- og leserkrets, samtidig som redaksjonen vil ta vare på viktige kvaliteter i det tidligere […]
Gutt lager veggmaleri
Rammeplan

Barn tenker ikke i fagområder – hva gjør vi med det?

Hvordan kan den nye rammeplanen anvendes til beste for barna og for et personale som skal skape det gode liv i barnehagen? Uten et personale som ser barnas interesser og deltar i handlinger og lek, hjelper det ikke med fine ukeplaner, årsplaner, visjoner eller rammeplaner.

Skole og utdanning

Design som verktøy for undervisning

Å lage en plan for undervisningen er en selvsagt og nødvendig ting for en lærer, men slike planer dekker ikke alt som vil skje i undervisningen. Hvordan kan læreren bygge opp gode design for sin undervisning?

Bilde av barn som gjør eksperiment i naturfagtimen.
Skole og utdanning

Kunsten i å engasjere

Det meste av kunnskapen som skolen formidler er resultat av forskning. Nye skolepolitiske føringer tilsier at elevene også bør få kjennskap til forskningsprosesser ved at de selv får gjennomføre undersøkelser og utforskende arbeid. Men hvordan lage engasjerende undervisningsopplegg? Det er temaet for ny antologi.

Hold deg oppdatert på Fagsnakk